Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.09.2008 17:00 - Да живей нашта независимост
Автор: ianchefff Категория: Изкуство   
Прочетен: 2995 Коментари: 13 Гласове:
0

Последна промяна: 29.09.2008 17:01


Септември ще бъде май. Това спокойно може да е мотото на правителствената кампания за честване на 100-годишнината от независимостта на България, която силно напомня на предизборна агитация.

Макар официалният празник да е на 22 септември, празненствата ще завършат на Гергьовден следващата година с военен парад за 400 хиляди лева. Така веселието ще продължи цели девет месеца, а разходите ще надхвърлят десет милиона лева. И всичкото това харчене и гърмене на фойерверки ще приключи точно преди да започне официалната предизборна капания за европейския, а малко след това и за парламентарния вот.

Многото шум е под патронажа на държавния глава Георги Първанов, а председател на организационния комитет е премиерът Сергей Станишев. Инициатори и участници в събитията са и президентските приятели от комитет "Съзидание" (специално създаден за последните местни избори с цел да подкрепя кметове втори и трети мандат) Божидар Димитров, Вежди Рашидов, Светлин Русев и Нешка Робева.

Все пак, ако се търси нещо позитивно, то е във факта, че за помпозните тържества е избрана все пак независимостта. Защото, като се има предвид, че втората година от членството на България в ЕС най-официално беше обявена за година на Русия, сценариите можеха да бъдат далеч по-нелепи. И вторият плюс е, че организацията се поема от Станишев и Министерския съвет, а не от исторически изкушения президент, който минава с достойната роля на патрон на събитието.

"Целта е да направим внушително отбелязване", отсече в началото на кампанията премиерът Станишев и сам се включи в нея още на 15 септември. В обръщението си за първия учебен ден той наблегна на честванията на независимостта и зарадва учениците, че "през следващите месеци ще научат подробности за това вълнуващо пътешествие". Станишев призовава и учителите да насърчат участието на възпитаниците си в тържествата около 22 септември.


В цялата кампания на стойност повече от 10 млн. лв. (виж таблицата) са предвидени общо около 60 събития в България и чужбина. Преобладават концертите и изложбите, но ще има и конференции по темата, както и лекции на на президента и премиера. Интересно е, че дори и 70-годишнината на Симеон Сакскобургготски също беше тържествено отбелязана на 13 септември като част от стратегията. По принцип лидерът на НДСВ е роден през юни, но това не попречи юбилейният му фотоалбум "Дългът преди всичко" (посветен на "държавническото дело на Сакскобургготски", както ни информира едно прессъобщение) да стане част от кампанията на правителството.

image

Освен в София и Велико Търново празници ще има и в още 43 малки общини в страната. Не е много учудващо, че в близо половината от тях БСП участва в управлението, а над две трети са на някоя от трите коалиционни партии. Освен това повечето от празнуващите общини не се отличават с някаква значима историческа връзка със събитието. Концерти ще има в Дряново и Гурково, а жителите на Болярово, Гулянци и Вълчедръм ще участват във викторини. Поповската общественост ще има привилегията да участва в "среща с интелектуалци" срещу скромните седем хиляди лева. От програмата липсват обаче градове като Пловдив и Варна. "Националното сдружение на общините събра предложенията и всички, които са направили такива, са включени в програмата. Когато се събираха предложенията от големите общини, просто нямаше предложения", обяснява ситуацията съветникът на премиера Петър Петров. Всъщност няма нищо лошо в това в честванията да се включат възможно най-много хора от цяла България. Проблем става обаче, ако местата за празниците се избират по някакъв неписан партиен принцип с цел да се вдъхне доверие в избирателите.

 
Щедростта на управляващите

се простира и зад граница, където също има доста потенциални гласоподаватели. Част от честванията ще се проведат за българските общности в чужбина. Празненства по случай 100-годишнината ще има в почти всички страни от Европейския съюз, САЩ, Русия и Турция. Самият Станишев ще празнува с българите в Испания, Молдова и Украйна. Председателят на Народното събрание Георги Пирински пък ще се включи в честванията в САЩ. Тежката задача да представят България в Дания се пада на художника Светлин Русев и диригента Михаил Делчев. Друг е въпросът доколко българите, избрали да напуснат България, ще се трогнат от патриотизма на правителството.

За всички тези събития правителството отдели близо десет милиона лева. "Средствата да се осигурят от икономии на разходи и субсидии и/или от преизпълнение на приходите", се казва в публикуваното в Държавен вестник постановление за честванията. Освен тях обаче ще бъдат похарчени още собствени средства на общините, както и пари от Комуникационната стратегия на външното министерство. По различните ведомства най-много средства харчи администрацията на Министерския съвет, а най-голямото перо е

За реклама и медийно партньорство

"с широк кръг медии". Става дума за 2 млн. лв., които според обнародваното в Държавен вестник постановление на МС са предвидени за "отразяване на събитията по кампанията". Въпросните средства все още не са изразходвани и за тях тепърва ще бъде обявена обществена поръчка. Още два милиона лева са отделени и на популяризирането на България във водещите световни медии.

Част от кампанията е и свръхкичозният уебсайт nezavisimost.eu (заслужава си да се види), изготвен от агенция "Фокус". На него под звуците на "Шуми Марица" и "Боят настана" всеки заинтересуван може да прочете преписана от няколко учебника история за събитията и личностите около обявяването на независимостта. Ако отвори уикипедия всъщност, би могъл да намери доста по-смислена информация по въпроса. Там обаче би пропуснал вдъхновяващото слово на министър-председателя, което посреща посетителите на сайта.

От nezavisimost.eu стават ясни и всички други комуникационни стратегии на правителството. Тематична експозиция с изложбени пана за 50 хиляди лева, които популяризират началата на българския парламентаризъм, ще красят района около Народното събрание. Календар с детски рисунки за 30 хиляди лева ще издаде Министерството на образованието и науката. Ансамблите "Българе" и "Филип Кутев" също няма да изневерят на навика си да участват в подобни правителствени инициативи. А ако през тези девет месеца някой не е успял да почувства празничния дух, ще има възможност да стори на струващия един милион лева концерт по случай закриването на кампанията през април.

Въпреки всичко управляващите все пак са намерили начин да спестят от средствата за празници. Част от честванията за независимостта през 2009, които ще бъдат в Европейския парламент или Европейската комисия, ще се съчетаят с втората годишнина от членството ни в ЕС. Така правителството ще удари с един куршум два повода. Друг е въпросът кое от членството по-точно празнуваме - спрените средства по предприсъединителните програми или евентуалните санкции заради софийския боклук и телефон 112. Ясно е единствено, че, вместо да обърнат повече внимание на настоящето, управляващите продължават да живеят в миналото. В словото си на официалния сайт на кампанията премиерът Станишев отбелязва, че "понякога държавността и независимостта звучат абстрактно". По същия начин звучи и едно независимо от държавата честване на национален празник в България.

Да бъде или да не бъде

За да популяризира събитията, през август правителството обявява конкурс за рекламна агенция, която да подготви и проведе рекламната кампания. Заради летния период се явяват само десет агенции, а в определения за предложения срок само три от тях представят конкретни предложения - New Moment New Ideas, Publicis Marc и ATeam. Според справка на министерския прес център изборната комисия "единодушно дава най-висока оценка на идеите и цялостното предложение на New Moment New Ideas" и им възлага реализацията на концепцията. Останалите две агенции са били "компенсирани за усилията си" и изпратени с благодарности, се казва в справката.

Кампания действително тръгва, макар по стар български обичай броени дни преди събитието. Има си лого и слоган, а по телевизията и радиото вече се върти и рекламен анонс. Дотук добре, освен че всичко това е изработено не от избраната на конкурса агенция New Moment New Ideas, а от една от другите участвали - ATeam. ATeam се контролира всъщност от News Corporation и е тясно свързана с консултираната от Красимир Гергов News Outdoor Bulgaria.

"След конкурса нещата някак си не потръгнаха в реализацията на нашата кампания. Не ми е ясно точно поради каква причина. Ние не стигнахме до никакви следващи нормални стъпки в реализацията. И сега в един момент става ясно, че някой друг прави кампанията по честванията", казва Калина Жулева, управляващ директор на New Moment New Ideas Company.

"Комисията хареса идеята на New moment new ideas най-много и тя ще бъде осъществена около 1 ноември", твърди обаче Петър Петров от кабинета на премиера Станишев. По думите му са липсвали елементи от идеята и тя е трябвало спешно да бъде доработена. "New Moment New Ideas готвят в момента тяхната кампания", категоричен е Петров.

От New Moment New Ideas обаче са на друго мнение. "Нямаме никакво отношение към кампанията, която сега стартира", казва Калина Жулева. "Убедена съм, че нашата идея и кампания няма място през ноември месец, тъй като е изцяло изградена на датата 22.септември и не виждам как може да я интегрираме на по-късен етап", смята тя.

За да е пълно объркването, ATeam са на мнение, че работят заедно с New Moment New Ideas. "Казаха ни, че сме една от избраните агенции по част от работата по кампанията. Агенцията, с която ще работим в партньорство, е New Moment New Ideas", твърди управителят на ATeam Христина Ванчева. По думите й двете агенции са били попитани дали имат нещо против да работят съвместно и е било ясно коя част от кампанията ще правят те, коя New Moment New Ideas.

"Не е имало никаква съвместна работа с АTeam. Нито ги познавам, нито имаме какъвто и да било контакт", отрича Калина Жулева от New Moment New Ideas. По думите й нейната агенция впоследствие е разбрала, че кампанията ще е осем месеца и по нея ще се ангажират различни фирми. "Работили сме за кампаниите за влизане на България в НАТО и в Европейския съюз и никога не сме имали някакви трудности, винаги всичко е било съвсем професионално. В случая въобще не се стигна до подписване на договор", разказва Жулева. "Няма сключен договор, тъй като е сложна бюрократична работа и няма физическо време да се случи", обяснява Петър Петров. От ATeam твърдят обаче, че имат подписан договор с Министерския съвет.

от в-к Капитал.

И за разнообразие, 1 виц от прекрасните дни на социализмо-комунизъма:

...разцвета на Комунизма, Баба кашля в автобуса
- Наздраве! - казва седящото до нея чавдарче, което скоро щеше да стане пионерче.
- Аз се изкашлях, не съм кихала?
- Все ми е тая, ако ще с хуй да си се задавила... чавдарчето трябва да е вежливо!



Тагове:   нашта,   независимост,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. gantree - Наздраве и на теб :)
29.09.2008 19:28
Девет месеца нищо не е. Годината на Русия е минимум 12 месеца.
цитирай
2. ianchefff - и на
29.09.2008 20:15
теб наздраве:)))
цитирай
3. flyco - да!
29.09.2008 22:02
Тук сега ще се напълни с коментари...не заради вица де.
цитирай
4. gantree - :))
30.09.2008 07:47
Наздраве и на Флайко.
цитирай
5. divini - e да
30.09.2008 10:15
Едни си имат коментари, други наздравици, трети години :)
Аз мисля да организирам години на Костов :) поне 4 още... не съм сигурна как ще го осъществя, но работя в тази посока :)

Наздраве на всички
цитирай
6. ianchefff - аз не пия пред
30.09.2008 10:17
и 8 вечерта.
Така че си запази поздрава за тогава:))
цитирай
7. viovioi - Националните празници са наш Land Marks
30.09.2008 13:56
Зачитането е критерий за родолюбие. Навсякъде по света хората си празнуват своите празници. Защо не? Друг е въпроса кой как чувства този празник. Струва ми се, че малко се напъваме да го почувстваме, но не ни се отдава успешно. Надявам се времето да изчисти съмненията около нашето освобождение, съединение и независимост. Поне на мен малко ми горчи освобождението ни от турско робство с руско-турската освободителна война? И после окупацията на България от Русия.Следва разделянето й от Великите сили. После решават(пак те) да ни обединят, но ни пращат чужденеца Кобур??? После той подписва манифест на една гара. Думата мифест (митнически манифест) съм я написала хиляди пъти по документи разни и зная какво е значението й. Тя означава "представяне, деклариране, оповестяване". Е и??
цитирай
8. gantree - :))) Янчев
30.09.2008 14:28
Виж, ако щеш и *** мхм *** мда *** преди осем вечерта.
Важното е да си вежлив.
цитирай
9. flyco - вежливо
30.09.2008 14:35
Наздраве Ган!
цитирай
10. ianchefff - номер осем,
30.09.2008 15:08
по някой път ми викат "Вежливият лос"...

ааааааахахахахааааааааааа:)))))))))))))))
цитирай
11. divini - аз го знам с Любезния лос
30.09.2008 15:22
но карай да върви, важното е да си учтив :)

И целият кабинет Станишев се държи вежливо и учтиво с България. Така вежливо й го *****
И както е казал народът: "Цялата Мара втасала, та и честване на независимостта, та и на Русия, та и на незнам какво още"...

Поздрави
цитирай
12. viovioi - gantree е НЕ особено вежлив.
30.09.2008 15:49
Не му се отдава и толерантността. Може да има някакъв потенциал, но не е флексибилен. Интересува се само от модераторки с големи бомби.
цитирай
13. gantree - @
30.09.2008 16:02
Наздраве, Вио.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ianchefff
Категория: Изкуство
Прочетен: 4622890
Постинги: 597
Коментари: 12004
Гласове: 32649
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031